Klimatické raňajky

22.03.2015 09:48

Klimatické raňajky – mladí farmári sa vzdelávali kreatívnym spôsobom

Žiaci prvého a druhého ročníka SOŠ poľnohospodárstva a služieb na vidieku v Leviciach  mali možnosť pracovať a učiť sa spolu s lektorkou Zelenej školy – Ing. Dankou Palkechovou počas dňa inak, ako je to bežné na vyučovaní.

Našou snahou bolo pripraviť deň, v ktorom by sme skĺbili informácie z takmer všetkých súčastí prierezovej témy environmentálna výchova a tiež z častí odborných predmetov vyučovaných na škole s dôležitými otázkami súčasnosti ako sú zmeny klímy a účasť každého z nás na tomto probléme. Samozrejme, že sa pani lektorka snažila vniesť do hovoreného aj vzťah farmára k danej problematike, aby si mohli žiaci uvedomiť aj ich podiel v čase, keď už budú v pracovnom procese na svojich farmách a aj iných pracoviskách.

Téma stretnutia a inovatívnej hodiny nám korešponduje aj s obsahom projektu Agropuzzle2, ktorý realizujeme. Toto sme si pripravili ako čiastkovú úlohu zameranú na potrebu uvažovania farmára pri svojej práci nad témami globálnymi,  čo všetko navzájom spolu súvisí a ovplyvňuje sa.

A ako to celé prebiehalo? Program Klimatické raňajky sa skladá z viacerých častí a dôležitý je zážitok, ktorý žiaci prežijú práve pri spoločných raňajkách v škole. Jednotlivé druhy potravín sú pripravené tak, aby boli vždy vo dvojici s inými a vysvetľovali, či poukazovali na určitú problémovú otázku. Hlavnými oblasťami zámeru je poľnohospodárstvo, odpady a doprava. V týchto témach sa čo najviac rozpracuje rozdiel medzi konvenčných a ekologickým, alebo aj organickým, alebo šetrným, trvalo udržateľným poľnohospodárstvom. Žiaci na poľnohospodárskej škole sa už aj v odbornej, či legislatívnej rovine oboznamujú s tým, aké sú medzi jednotlivými termínmi rozdiely. Potraviny k tejto časti boli s označením bio a bez označenia, tiež sme si vybrali regionálne výrobky bio pestovateľov a spracovateľov ovocia a zeleniny. Žiaci porovnávali aj chuť pripravených produktov, keď sme sa snažili nájsť v jednom druhu domáci a zahraničný výrobok. V tomto období sme viac pracovali s uskladnenou zeleninou a ovocím a hlavne so spracovanými muštami. Máme to šťastie že v našom regióne máme takýchto kvalitných spracovateľov.

V oblasti odpadov sa kládol dôraz na rôzne druhy a spôsoby obalových materiálov a aj na to, ako vieme zabezpečiť nevytváranie odpadu. Jednotlivé potraviny boli v objemovo väčších baleniach alebo aj bez obalu a naopak v malých množstvách s veľkých množstvom obalov. V rozhovore sa tiež hovorilo o možnostiach obchodov, v ktorých si môžeme potraviny, ale už aj kozmetiku a čistiace prostriedky nakúpiť do svojich prinesených obalov a následne tak nezvyšujeme množstvo separovaného, alebo aj komunálneho odpadu. Čo sú v konečnom dôsledku tiež naše peniaze, ktoré zaplatíme za ich odvoz a následné spracovanie. Všetky tieto témy vedú žiakov aj k zvyšovaniu a získavaniu zručností v ekonomickej oblasti a plánovaní si nákladov v živote, alebo aj podnikaní.

Poslednou oblasťou, ktorá bola označená pri potravinách bola doprava. Na túto oblasť sa žiaci s aktívnym vedením lektorky pozreli tiež z viacerých pohľadov. Dôležité bolo uvedomiť si, že už pri nákupe vieme ovplyvniť to, koho a odkiaľ podporujeme.  Či dané potraviny precestovali  polovicu Európy, alebo dokonca sveta. Hovoríme o potravinových míľach, ktoré sú merateľné a realizujú sa mnohé aktivity na to, aby si tento dôležitý aspekt ľudia uvedomovali. Podpora lokálneho a regionálneho je veľmi dôležitá a je potrebné pre to vytvoriť podmienky v rôznych úrovniach, od spotrebiteľa až po tvorcov legislatívy.

Tím, že mali žiaci jednotlivé potraviny označené, rozprávali sa o problémoch a hľadali riešenia niekoľko hodín, zároveň ochutnali, zjedli, napili sa, mali možnosť si mnohé uvedomiť a preniesť získané poznatky do svojho života a praxe.

Každý malý krôčik urobený správnym smerom je dôležitý a určite prinesie svoje ovocie.

Ja osobne som rada, že sa nám túto aktivitu podarilo realizovať na našej škole a verím, že sa pripravené nádoby na separovaný zber budú v budúcnosti napĺňať viac danými komoditami a že aj v domácnostiach našich žiakov a postupne začnú diať zmeny. Nechceme predsa zažívať neočakávané a katastrofálne následky výkyvov počasia, ktoré majú za následok nielen poškodenie majetku ale často aj drahocennej úrody, ktorá je zdrojom našich kvalitných potravín.

Všetko závisí od nás, ako sa na problém pozrieme a či s jeho riešením chceme niečo urobiť.

 

Vyhľadávanie